Groen, het nieuwe verkoopargument!
Hoera! Groen is het nieuwe verkoopargument! Kijk om je heen en je ziet woorden als eco, groen, bewust, organisch, duurzaam, recyclen en hergebruiken. Ze worden gebruikt in een alarmerend tempo. Het is bijna alsof iedereen plots een geweten heeft, wat op zich geen slechte zaak is.
De media zijn grotendeels verantwoordelijk voor het voeden van dit collectieve bewustzijn. Ze zetten druk op bedrijven en consumenten, dicteren dat groen goed is en dat het accepteren van ecologische verantwoordelijkheid goed zal zijn voor hun klanten, en voor de toekomst.
Als gevolg hiervan zijn ontwerpers en reclamemakers begonnen met het faciliteren van deze eisen in hun Visuals en zien we veel groene logo’s. Even zoeken in een willekeurige bouwmarkt en je vindt fantastisch groene logo’s. Deze hebben een eenvoudig groene boodschap: wees vriendelijk voor deze aarde en haar overvloed en koop mijn product, dan kan je niets gebeuren.
Het doet me denken aan de schijnbewegingen van Albert Heijn ongeveer 10 jaar geleden. Toen ze zich realiseerden dat er weinig tot niets uit de biohoek in de AH schappen stond , verzonnen ze allerlei logo`s en acties om zich een groen imago aan te meten.
En kijk nu eens hoe het gelopen is: ze willen nu graag echte biolijnen en -produkten verkopen. In de Doe-het Zelf winkels zien we nu dezelfde groene nepclaims (‘klus bewust’), maar toch geeft me dit een geweldig gevoel: het zou zomaar kunnen dat we over 10 jaar een groot deel van de DHZ overgehaald hebben naar onze ecohoek.
Moet u ook zo lachen om de ecoclaims van sommige bedrijven? Laat het ons weten!
Link naar het
interview over dubieuze ecoclaims, dat we hadden met de volkskrant