Op 29 mei zijn wij gesloten in verband met Hemelvaartsdag. Uw bestelling wordt zo snel mogelijk verstuurd. Fijne dag!

Zelfbedacht logo Klus bewust: discutabel maar veelbelovend

Zelfbedacht logo Klus bewust: discutabel maar veelbelovend

Mokken over die nieuwe Klus Bewust actie van de Gamma is onzin, vindt ecoklusser Rob Bos. Bos die zelf een ecologische bouwmarkt en -groothandel heeft, is juist blij. Hij maakt zich er vrolijk over dat de beweging van het milieubewust doe-het-zelfen zo’n gewicht heeft gekregen dat een grote keten als Gamma ook niet langer om het thema heen kan. Negenduizend producten in het Gamma-assortiment dragen sinds deze week het zelf bedachte ‘Klus Bewust’ logo.

Een groen labeltje dat is verstrekt door Milieu Centraal, een onafhankelijk onderzoeks-  en adviesbureau. Daarnaast zamelt Gamma nu allerhande recyclebaar klusafval in. Met een tamelijk onbegrijpelijk reclamefilmpje waarin een rasklusser een uilskuiken een plakje ham voert heeft  Gamma de nieuwe koers deze week publiek gemaakt. 

Hoewel hij dus niet negatief wil doen over Klus Bewust, kan Bos een ironisch lachje niet onderdrukken als hij een passage uit het foldertje met de Klus Bewust-actie leest: ‘Een douchecabine houdt de warmte beter vast waardoor u de watertemperatuur iets lager kunt zetten.’Zo’n tekstschrijver wil ik ook wel, verzucht Bos. ‘Dit is natuurlijk meer een duurzaamheidsargument verzinnen bij een bestaand product dan dat het kijkt naar de beste bouwmaterialen.’ 

We nemen wat meer bewuste klusproducten met hem door.  Douchekranen, om te beginnen. Daarvoor heeft Milieu Centraal zeer pragmatisch gekeken naar de beste alternatieven binnen de markt. Alles met een thermostaatregelaar krijgt het logo. Bos: ‘Prima. Het bespaart inderdaad energie als je de gewenste temperatuur van het water direct kan instellen.’

Moeilijker is het bij de verven. Daar krijgt alles een label dat een minimale hoeveelheid vluchtige stoffen bevat. Verf op waterbasis heeft de voorkeur. Dat is een kwestieus, vindt Bos. Natuurlijk, water is beter dan terpentine maar voor het milieu is het wellicht interessanter welke stoffen er in dat water zitten opgelost. Een acrylverf kan de meest vieze chemicaliën bevatten en nu toch een groen labeltje krijgen. Zelf zweert Bos bij lijnolie, een natuurproduct. ‘Prima voor muren en houtwerk, en niet eens duurder.’ Alleen voor vloeren en hoogglans  is er nog geen volwaardig ecologisch alternatief. 

Ronduit vreemd wordt het bij het laminaat. Milieu Centraal heeft ervoor gekozen alles dat van hout met een FSC- of een PEFC-keurmerk heeft als bewust klusmateriaal te bestempelen. En zo’n keurmerk heeft ook het LIFETIME25 kliklaminaat. Ergens onder het plasticlaagje met houtreliëf zit dus verantwoord hout, omdat het FSC-nummer niet op de verpakking staat is overigens niet na te gaan welk type hout. Je moet je echt afvragen wat er in hemelsnaam bewust is aan laminaat, vindt Bos. ‘Dat is goedkope troep waarmee een daadwerkelijk ecologisch alternatief, zoals een bamboevloer nooit op prijs kan concurreren.’

Er is, kortom, nogal wat af te dingen op het Klus Bewust logo. Waarom is Bos er dan toch zo enthousiast over. ‘Ik vergelijk het met Albert Heijn zo’n 10  jaar geleden insloeg’ De supermarkt zette toen met zelfbedachte labels ook producten aan de man te brengen die in hun ogen duurzaam worden. Bos: ‘Het was een beetje van het niveau ‘Bewust gevangen vis’, vaak onzinnig. Maar als zo’n koers eenmaal is ingezet, wordt je vanzelf steeds verantwoorder. Nu liggen er talloze prima producten in de schappen bij Albert Heijn.’ 

Daarom is Klus Bewust een belangrijke eerste stap in de groene richting. Zolang alle kritische klanten vanaf nu maar beginnen te zeuren zodra een label in hun ogen discutabel is, zal Gamma zich noodgedwongen steeds verder moeten verbeteren.

 

 

Zelfbedacht logo Klus bewust: discutabel maar veelbelovend