Click & Collect

Omdat we de afgelopen jaren flink zijn gegroeid en inmiddels veel meer zijn dan alleen een winkel, hebben we helaas besloten om onze winkel permanent te sluiten.

We bedanken al die leuke klanten die graag kwamen snuffelen en inspiratie opdoen in de winkel. We blijven wel open als afhaalpunt van bestellingen en voor showroom bezoek. Verder gaan we flink uitbreiden en ons meer richten op onze groothandel en B2B, om zo duurzame producten op nog veel meer plekken te krijgen.

Wat is er veranderd?

  • De winkel is gesloten, maar je kan online bestellingen binnen 1 uur ophalen
  • De showrooms (leem, kurk, bamboe, isolatie) blijven open en zijn op afspraak te bezoeken. 
  • Naast de afhaalbalie, kan je wel verfkleuren komen uitkiezen. Deze kan je direct online bestellen en meenemen 
  • Er is een navulstation van het biomerk AlmaWin voor de schoonmaakmiddelen. Bestellen kan je vooraf online



Hieronder een toelichting op deze koerswijziging van Rob Bos, de oprichter van Eco-Logisch.


In 2007 ben ik gestart met Eco-Logisch, de duurzame bouwmarkt in stadsdeel Westerpark Amsterdam. Een retailer zonder ervaring, maar met een groen hart en met een fijne compagnon.
 
Het doel? de eco-community en het retaillandschap een beetje opschudden. Duurzaam, milieuvriendelijk en chemicaliënvrij moest het worden. Met de winkel als showroom, internet als informatiekanaal en de groothandel als distributiemodel.Een designbureau, reclamebureau, webdesigner, visueel ontwerpbureau en een lichtdesigner werden ingehuurd om het idee uit te werken.
 
Het designbureau kwam met een ontwerp voor de winkel. Deze moesten we eruit laten zien als bouwmarkt, met groen gespoten stellingen. Het visueel ontwerpbureau kwam met een eigen lettertype en een sjiek bruin design voor de website met allemaal verschillende kleuren om het navigeren online wat duidelijker te maken.
 
De webdesigner vond dat we zoveel noten op onze zang hadden, dat het alleen  lukte als we alle techniek zelf gingen ontwikkelen. De lichtdesigner heeft ervoor gezorgd, dat waar in de winkel je je ook bevond, de product labels te lezen waren. Het reclamebureau? Zij vonden het concept een prima idee, ze waren een liefhebber van guerrilla marketing, net als wij, maar vonden de naam Eco-Logisch maar niets. Veel te algemeen.
 
Er stonden computerterminals in de winkel waar klanten info over de producten konden vinden en bestellingen konden plaatsen om mee te nemen of een dag later afgeleverd te krijgen.
 
We wonnen startersprijzen, webwinkelprijzen, waren op televisie en hadden ongelooflijk veel aandacht in de pers. De NRC en de Telegraaf halve pagina`s , het Parool en Trouw hele pagina`s en er kwamen buitenlandse filmploegen op bezoek. We waren trending topic en een onderwerp in het acht uur journaal!  We namen onze eerste webwinkel over…
 
En toen......de bouw Crisis....
 
 
Tijd om ons te gaan bezinnen. We vroegen ons af waar we eigenlijk het beste in waren; afspraken nakomen, spullen van A naar B brengen voor een bescheiden prijs en afleveren binnen de gestelde tijd. We gingen, op de toen net opgestarte crowdfundingsites, op zoek naar partners die in ons distributie model geloofden en we vonden twee startende ondernemingen die met ons in zee gingen, Dopper en WakaWaka. Samen met hen hebben we van beide merken in een paar jaar een groot succes gemaakt en zo is de Eco-Groothandel ontstaan
 
Al snel werden we overstelpt met aanvragen om producten op te nemen in ons distributiemodel, waar intussen een paar duizend producten inzitten.
 
En toen..... weer een crisis. De financiële dit keer.
 
Onze reactie is altijd geweest wat ons raakt, raakt ook onze klanten. Hoe kunnen we ze wat lucht geven in deze financieel moeilijke tijd en ze helpen? Laten we er in ieder geval voor zorgen dat ze niet gedwongen worden grote voorraden aan te leggen, maar laten we alles wat we inkopen uitpakken en losse stuks gaan verkopen en zo vaak per week versturen als de klanten vragen. We zijn in die jaren enorm gegroeid met honderden klanten die winkels en webwinkels hebben, klein en groot. We kregen supermarkten en winkelketens als klanten in Nederland en België en we starten met verkopen in Duitsland.
 
En toen......weer een crisis. Onze gezondheid in gevaar.
 
We hebben als één van de eersten onze winkel gesloten om onze medewerkers te beschermen. Onze winkel en showroom bezoekers zijn namelijk niet alleen Amsterdammers, maar komen uit heel Nederland inclusief veel Expats. En toen gebeurde er iets merkwaardigs.

Vanaf januari 2020 was het plan, om vanwege de aankomende milieuproblematiek, ons extra te gaan richten op energiebesparende, verpakking en plasticvrije producten. Tegelijk heeft de gezondheidscrisis mensen blijkbaar doen beseffen dat het anders moet. Dit alles heeft de laatste maanden een gigantische boost aan de verkopen gegeven. Zodanig dat we in het havengebied van Amsterdam onze tweede inpak locatie hebben moeten openen. We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid en om dat te kunnen blijven doen, moest het roer om. We hebben daarom besloten de winkel te sluiten en over te gaan op Click en Collect. Zo kunnen we blijven groeien met al onze activiteiten en onze impact nog veel groter maken.   
 
Daarom onze nieuwe slogan voor de komende jaren: 
 
Eco.... op weg naar een nieuwe toekomst
 
Rob Bos – Founder Eco-Logisch