Eco-Groothandel wil doorgroeien op nieuwe locatie

Eco-Groothandel wil doorgroeien op nieuwe locatie

"Bieden iets speciaals doordat men per stuk kan bestellen"

Eco-Groothandel is begin juli verhuisd naar een groter pand in de Amsterdamse haven. "Hier hebben we de beschikking over een magazijn van 2500 vierkante meter groot. Al onze producten die op 3 verschillende plekken verwerkt werden, zijn nu op 1 plek te vinden. In ons oude magazijn aan de Zeebergweg hadden we echt veel te weinig ruimte. Hier kunnen we meer dan 750 pallets en 1000 meter stelling kwijt. Dit biedt ons de gelegenheid om ons assortiment verder uit te gaan bouwen", vertelt Rob Bos, eigenaar van de groothandel in non-food en milieuvriendelijke producten die nu gevestigd is aan de Plimsollweg 4a.

Flessen vullen
De nieuwe locatie ligt op 6 minuten lopen van station Sloterdijk. Van de afhaalmogelijkheid wordt ook op de nieuwe locatie heel veel gebruik gemaakt, geeft Rob aan. "Click en Collect is ons zo goed bevallen dat we besloten hebben om ermee door te  gaan in ons nieuwe pand. We gingen van een winkel in de stad, waar mensen bijvoorbeeld heel veel schoonmaakproducten kwamen afvullen, naar een industrieterrein. Dus was het voor ons zeker afwachten hoe dit zou lopen. Nu blijkt dat onze vaste klanten nog steeds bereid zijn om op de fiets hiernaartoe te rijden om hun flessen te vullen. Ook worden veel bestellingen gewoon nog afgehaald." Vanwege het succes van de groothandel in Nederland, is besloten om de activiteiten hierin uit te breiden. "We gaan nu ook in Duitsland een groothandel starten. Daar liggen veel kansen, zo merken we onder meer dat Duitsland enorm voorloopt in onverpakt."

Per stuk bestellen
Van begin af aan ligt de focus van Eco-Groothandel volledig op non-food. Het aanbod varieert van drogisterij-artikelen tot doe-het-zelf producten. "Dit zal ook zo blijven," benadrukt Rob. "In coronatijd zijn er ontzettend veel klanten bijgekomen. De spullen vinden gretig aftrek sinds het begin van deze crisis. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de kookspullen die wij aanbieden."

Rob geeft aan dat de zaken goed gaan. “We bieden dan ook iets heel speciaals. Men kan bij ons alles per stuk bestellen. Hierdoor is het voor onze klanten niet nodig om voorraden aan te leggen en stimuleren we ze om eens iets uit te proberen en het aanbod verder uit te breiden. De prijs voor 1 product is bij ons even hoog als voor 100 producten. Dit zeggen we ook altijd duidelijk tegen onze leveranciers: als je je producten via ons verkoopt, verkopen we ze per stuk."

Bokashi grote groeier
Wat zijn momenteel belangrijke ontwikkelingen? "De markt voor GFT gaat groot worden. Jarenlang is plastic al de grote boosdoener wanneer het om milieuproblemen gaat, maar de inzameling van GFT komt daar binnen afzienbare tijd bij. Gelukkig is de kwaliteit van de bio-afbreekbare zakken enorm verbeterd de laatste jaren. Hardlopers zijn producten gericht op zero waste, zoals de tandpastatabletten en shampoo bars. Denk hierbij ook aan producten waarmee je voedselverspilling kunt voorkomen, opbergartikelen bijvoorbeeld. En wat krankzinnig goed loopt is EM Bokashi. Dit levert de producent ook aan boeren. Ik verwacht dat EM Bokashi, wat vol zit met effectieve micro-organismen, ook de komende jaren tot de grootste groeiers zal blijven behoren."

Dure bouwmaterialen
En er is nog een andere ontwikkeling gaande waarvan de gevolgen voelbaar zijn. "We hebben momenteel zeker last van de enorme prijsstijging in de doe-het-zelf materialen en transport. Het wisselt enorm, de prijs is echt afhankelijk van de waan van de dag. We hebben hier één iemand die de hele dag prijsverhogingen doorvoert. Deze situatie moet wel invloed hebben op de markt. Zelfs binnen Nederland is iedereen prijzen aan het herzien."

Eigen bouw winkels niet gelukt
Tijdens eerdere gesprekken bleek dat ze bij Eco-Groothandel maar wat graag eigen winkels willen openen. Hoe staat het met die plannen? Rob: "Het winkelconcept zoals wij dat bedacht hadden, gericht op duurzame bouwproducten, ook voor de professionals, is mislukt om dat de professionals nog niet van product willen veranderen. De markt is hier niet klaar voor. Eco spullen voor de retail gaan bijvoorbeeld wel richting regulier, maar het winkelconcept dat wij voor ogen hadden is gewoon niet gelukt."

Voor meer informatie:
Rob Bos
Eco-Groothandel
Plimsollweg 4A
1042 AS Amsterdam
020 2629461
jrrjbos@eco-logisch.nl 
www.eco-groothandel.nl 

 

Eco-Groothandel wil doorgroeien op nieuwe locatie