Architecten voorspellen stijging gebruik duurzame materialen

Architecten voorspellen stijging gebruik duurzame materialen
ROTTERDAM - Bouwprojecten waar duurzame materialen gebruikt worden, zullen toenemen. In veel productcategorieën, variërend van isolatie tot afwerking, zullen traditionele producten (bijv. Beton en keramiek) minder worden gebruikt en aan duurzaamheid gerelateerde producten zoals LED-verlichting, glas, producten om water en energie te besparen en daglichtoplossing worden steeds populairder.

Dit zijn enkele verwachtingen met betrekking tot het gebruik van duurzame materialen van Europese architecten in het Q2 2018 rapport over de European Architectural Barometer. In de European Architectural Barometer heeft USP Marketing Consultancy 1.600 architecten in acht Europese landen gevraagd naar hun verwachtingen met betrekking tot trends in materiaalgebruik.
 
Duurzame materialen worden meer gebruikt
Architecten verwachten dat het gebruik van duurzame materialen meer worden dan niet-duurzame materialen in de komende vijf jaar gebruikt. Deze trend kan worden gezien in meerdere doorgemeten productgroepen, variërend van de inkoop van grondstoffen tot aan de afbouw.
 
In de categorie isolatieproducten zullen naar verwachting natuurlijke materialen (bijv. Hennep/vlas en schapenwol) en minerale isolatiematerialen (bijv. Minerale en glaswol) meer worden gebruikt door de overgrote meerderheid van Europese architecten, met name door die in Duitsland, Frankrijk en Italië. De meningen zijn verdeeld met betrekking tot het toekomstige gebruik van PIR / PUR: architecten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië verwachten een sterke daling, terwijl die in België en Nederland een positievere toekomst voor deze materialen zien.

Polystyreen (EPS / XPS) lijkt het meest te lijden onder de duurzaamheidstrend en zal naar verwachting in de komende vijf jaar naar verwachting minder worden gebruikt, hoewel dit niet in alle landen geldt (het gebruik zal naar verwachting toenemen in bijvoorbeeld Nederland en Polen) .

Perceptie van duurzaamheid speelt ook een rol

Flooring is een productgroep die in een later stadium van het bouwproces relevant wordt en die ook wordt beïnvloed door de trend naar meer duurzame producten, zij het op een andere manier. Architecten voorspellen dat Luxury Vinyl Tiles (LVT) populairder zullen worden terwijl tapijten op basis van textiel de komende jaren minder zullen worden gebruikt.

Deze tegels zijn gemaakt van niet-recycleerbare materialen (bijvoorbeeld PVC), maar zijn duurzame en duurzame producten. Bovendien betekent de flexibiliteit in het ontwerp van dit soort vloeren dat het op realistische wijze hardhout of stenen vloeren kan repliceren. De combinatie van deze functies verklaart een deel van de toenemende populariteit van Luxury Vinyl Tiles.

Over de methodiek
In de European Architectural Barometer vroeg USP Marketing Consultancy aan architecten in Europa om aan te geven of zij verwachtten dat bouwmaterialen de komende jaren min of meer zouden worden gebruikt. Het saldo van deze antwoorden is een goede indicator voor het toekomstige gebruik van materialen - een positief cijfer geeft aan dat er meer architecten zijn die verwachten dat het gebruik zal toenemen dan degenen die een afname van het specifieke materiaal verwachten. De resultaten van deze analyse zijn weergegeven in de figuren.
 
Over Archvision Q2 2018 - Trends in materiaalgebruik
In deze editie werden architecten gevraagd naar hun verwachtingen ten aanzien van het gebruik van bepaalde producten in hun residentiële en niet-residentiële projecten. Ook werd hen gevraagd welke van de op dit moment lopende trends in de bouwsector het gebruik van producten in bepaalde productgroepen het meest beïnvloedt. Een van de doelen van deze themavragen is om relevante trends in de acht Europese landen te herkennen als het gaat om productgebruik in de komende jaren.

Over de Europese Architectural Barometer
De European Architectural Barometer is een studie van USP Marketing Consultancy, die is gebaseerd op 6.400 succesvolle interviews met architecten in acht Europese landen per jaar. Elk kwartaal wordt een rapport gepubliceerd over een specifiek onderwerp zoals BIM, prefabricage, media-oriëntatie van architecten en nog veel meer. Het rapport biedt ook toekomstige voorspellingen voor bouwvolumes, gebaseerd op de orderboekontwikkeling van architecten en andere economische indicatoren in de bouwsector.

Over USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend internationaal marktonderzoeksbureau dat al meer dan 25 jaar gespecialiseerd is in de bouw-, installatie- en doe-het-zelfsector. USP Marketing Consultancy werkt voor internationaal gerenommeerde bedrijven (zoals Knauf, Xella, VELUX, Saint-Gobain, Rockwool, Vaillant, Grohe, etc.).

Onze klanten hebben vaak pan-Europese vragen over hun naamsbekendheid, klantreizen, marktkansen, trends in e-commerce en andere onderzoeksbehoeften. USP Marketing Consultancy levert de inzichten om beslissingen te nemen en fungeert als marketingadviseur voor zijn klanten.